connyenjean-canada2017.reismee.nl

Sparwood - Skookumchuck

Op het moment dat ik dit verhaal begin te schrijven, zitten we in Skookumchuck op Premier Lake Provincial Park met een wijntje bij het houtvuur.  We hebben genoten vandaag.Na het ontbijt zijn we vanochtend vertrokken rond 9.30 uur en dus ook begonnen aan onze “nieuwe” route. In eerste instantie moeten we tot aan Cranbrook terugrijden. Om vervolgens vanuit Cranbrook in Noordelijke richting te reizen richting Radium Hotsprings.Onderweg passeren we weer het plaatsje Fernie.

De ontstaangeschiedenis van Fernie gaat gepaard met een door een Indiaans Opperhoofd uitgesproken vloek.William Fernie, naar wie het stadje is vernoemd, was op zoek naar een winplaats van kolen toen hij een groep indianen tegenkwam waarvan een van de vrouwen een zwarte kralenketting droeg die Fernie onmiddellijk als kolen herkende. In ruil voor de toezegging dat hij de dochter van het opperhoofd zou trouwen, bracht deze hem naar de vindplaats van de kolen. Fernie claimde het gebied onmiddellijk. Zijn belofte om de dochter van het opperhoofd te trouwen vergat hij gemakshalve tot groot ongenoegen van wat zijn schoonvader had moeten worden. Het opperhoofd sprak daarom een vloek uit dat Fernie getroffen zou worden door vuur, water en hongersnood.

De vloek kwam bijna tot op de letter uit:

-In 1908 werd vrijwel de hele stad door vuur met de grond gelijk gemaakt

-In 1916 overstroomde de Elk Rivier, waarbij wederom grote delen van Fernie verloren gingen

-Tijdens de “Great Depression”, toen niemand ’s ochtends wist of er ’s avonds nog iets te eten op tafel kwam, begon de bevolking van Fernie zich af te vragen wanneer er een einde zou komen aan de vloek van het opperhoofd

Rond 13.00 uur arriveren we in Skookumchuck. We hebben de camper amper geparkeerd of de ranger stopt om het geld te innen voor de komende nacht. We maken meteen gebruik van de gelegenheid en informeren naar de trail rond 3 meren (Turtle Lake, Canuck Lake en Yankee Lake). De ranger legt uit waar we kunnen starten en zal ons in de loop van de dag wat hout bezorgen, zodat we vanavond weer een kampvuur kunnen maken.

In tegenstelling tot gisteren is dit een prachtige trail met mooie kleuren in het bos. We moeten regelmatig stijgen en dalen en komen als eerste bij Turtle Lake. De naam zegt het al! We kunnen mooie plaatjes schieten van schildpadden op een boomstam in het water. We vervolgen onze weg en even later komen we bij Canuck en Yankee Lake. De hele route hebben we geen mens gezien. Op Yankee Lake zien we 1 kano met een visser. Het toeval wil dat hij uitgerekend een vis vangt op het moment dat wij ter plekke zijn. Hij heeft er vandaag 5 gevangen en toont trots zijn vangst.

We lopen verder en rond 16.30 uur zijn we terug op de camping. We hebben 7,5 km gelopen in 3 uur tijd met 281 hoogtemeters. We hebben een voldaan gevoel en genoten van de trail.

De ranger heeft ons ook geattendeerd op een visladder voor regenboogforellen. Deze gaan we ook nog even bekijken voor het avondeten en komen daarmee voor vandaag in totaal uit op 9 km afstand.