connyenjean-canada2017.reismee.nl

Kaslo - Midway

Als eerste even skypen met Rik. Het is voor hem en Liza nu een drukke tijd. Buiten hun fulltime baan moet ook nog veel uitgezocht en besproken worden met betrekking tot de bouwplannen. Hij heeft nachtdienst gehad en niet zo goed kunnen slapen. Nou…dat klinkt bekend in de oren van Jean. Gelukkig heeft Rik dit maar af en toe. Normaal gesproken slaapt hij door alle bellen heen (ha, ha,…).

Omdat het nog ca. 700 km tot Abbotsford is en we op zaterdag de camper moeten inleveren, zijn we vandaag van plan om km’s af te leggen.Vanuit Kaslo rijden we via Nelson, Castlegar, Grand Forks en Greenwood naar Midway. Vanuit Grand Forks zitten we weer op de route die we vanaf Abbotsford in oostelijke richting hebben genomen. Vanaf nu rijden we dus dezelfde terug- als heenweg.

Geleidelijk aan zie je het landschap weer veranderen van ruige bergen naar open landschap met minder hoge bergen. We zijn weer terug in het wijngebied. Dat zie je meteen aan de hoeveelheid fruit dat overal geteeld wordt.

Midway is een klein plaatsje met ca. 620 inwoners. Volgens de “friendly campsite manager” Steve is dit aantal gelijk gebleven sinds 1976. Het plaatsje is van alles voorzien. Ze hebben 2 artsen, een familie-supermarkt, tankstation, bibliotheek, gemeentekantoor, apotheek, postkantoor en zelfs een hotel. Daar kan de Graathei met ca. 500 inwoners een voorbeeld aan nemen (ha, ha,….). Dat het plaatsje zoveel voorzieningen heeft, komt doordat het centraal ligt ten opzichte van andere kleine plaatsjes en ook deze van de voorzieningen gebruik maken.

Steve vertelt dat hij oorspronkelijk uit Australië komt. Na zijn studietijd wilde hij 2 jaar als onderwijzer lesgeven om zo geld te verdienen en naar Europa te reizen. Hij is echter in Canada blijven wonen. Eerst noordelijker in Britisch Columbia en in 1976 is hij naar Midway verhuisd. Tot aan zijn pensioen is hij onderwijzer geweest en nu beheert hij de campground “Midway’s Riverfront Park”. Na het kampeerseizoen gaat hij naar Europa op vakantie. Behalve de Scandinavische landen is hij al in alle westerse landen van Europa geweest. Amsterdam en Rotterdam vindt hij geweldig. Hij houdt namelijk van steden en kunst.

Nadat we met Steve hebben gesproken, kunnen we gaan eten. Vandaag staan o.a. spruitjes op het menu. Ik heb het nog niet vermeld in mijn verhalen, maar we hebben de indruk dat in Canada alles veel verser is, dan in de supermarkten in Nederland. Ondanks het feit dat wij veel vers uit de tuin van opa krijgen, is (vooral) de groente toch anders en smaakt nog beter.

Na 264 km rijden, staan we nu als enige op een hele kleine gemeentelijke camping "Midway Riverpark Campground"aan de Kettle River. Als de zon ondergaat, krijg ik de kans om wat foto’s te maken. Heerlijk…nog een paar dagen rust!

Ilse

Nemen jullie ook video op of alleen foto's?

Conny

We hebben alleen foto's gemaakt.
Vandaag beginnen we aan de laatste dag. Morgen de camper inleveren.