connyenjean-canada2017.reismee.nl

Midway - Sunshine Valley

Nog 2 dagen en dan moeten we de camper weer inleveren. Het zijn nog ca. 400 Km tot Abbotsford. We kunnen dus niet anders dan vandaag weer kilometers maken. Het heeft vannacht 2 graden gevroren, maar het belooft weer een mooie dag te worden. Vanochtend was het 0 graden in de camper brrrrrrrr. Jean heeft het niet koud, maar ik pak toch een extra deken.

Onderweg stoppen we even bij Spotted Lake. Dit lijkt op een meer, maar zijn in werkelijkheid een aantal merkwaardige poelen met witte randen, als gevolg van een natuurlijk fenomeen. Dit meer bevat namelijk grote concentraties magnesiumsulfaat, calcium en natriumsulfaat, plus 8 andere mineralen waaronder sporen van zilver en titanium. Wanneer in het heetst van de zomer het water verdampt, kristalliseren de mineralen zich waardoor zich de witte randen rond de ondiepe poelen vormen. Het meer wordt door de inheemse bevolking Klikuk genoemd en ze schrijven er heilige en medische krachten aan toe.

We vervolgen onze weg richting Keremeos. We hebben zin in een kopje koffie met iets lekkers. In Emmy’s Bakery drinken we een kopje koffie maar er is niet zo veel keus met betrekking tot “iets lekkers”. Dan maar in de foodstore wat gebak halen voor vanmiddag bij de koffie. Na 300 km eindigen we vandaag in Shunshine Valley. Het is grote, commerciële camping. Van camperen in de natuur is hier geen sprake. Als we naar internet informeren dan wordt aangegeven dat er een gratis wifispot is bij de receptie (dus buiten) of CAD 3,50 betalen voor internet in de camper. We kiezen voor dat laatste.In de camper meteen het internet uitproberen. Het blijkt niet zo gemakkelijk te gaan. Er moet van alles ingevuld worden waaronder de zipcode (postcode) en telefoonnummer. Beide nummer worden ongeldig verklaard omdat deze (uiteraard) niet overeenkomen met de Canadese nummers. Dus dan maar weer naar de receptie.

Bij de receptie staat nog een mevrouw met dezelfde problemen. De receptioniste heeft de internetprovider al aan de telefoon en overhandigt de hoorn aan Maria (de wachtende mevrouw). Ze kijkt verschrikt en vraagt aan mij of ik Duits spreek en haar kan helpen. Ik neem de hoorn van haar over en wordt met hulp van een man door het menu geleid. Als ik de laptop met het internet heb verbonden, kan ik Maria ook verder helpen.We komen in gesprek en zij vertelt dat ze uit Zwitserland komt. Ze is met pensioen gegaan en is nu al 5 maanden in Canada. Half mei is ze met 2 zonen naar Canada gereisd en begin augustus is haar man ook naar Canada gevlogen en haar zonen zijn even later weer terug naar huis gegaan. Ze vertelt honderd uit. Met name het noordelijke deel van Canada is nog mooier en minder toeristisch. Ze laat foto’s zien van beren, moose, edelhert, vos, wilde paarden, etc….. Voor dit gedeelte heb je wel een 4X4 nodig. Maria en haar man hebben dan ook 2,5 maanden gereisd met een 4x4 met een hele kleine woonruimte. Als je met 4 volwassenen naast elkaar staat, is de ruimte helemaal gevuld. Ze zijn over een pas gereden ter breedte van 1 auto (zonder vangrail). Op deze pas rijden ook veel vrachtauto’s. Als er een tegemoet komt, moet je achteruit totdat er ergens een verbreding is, zodat de vrachtwagen langs kan. Ze zijn verder ook bij echte natuurlijke hotsprings geweest. Op de foto’s ziet het allemaal prachtig uit. We hebben dus weer iets gevonden om uit te zoeken voor een eventuele volgende reis.