connyenjean-canada2017.reismee.nl

Toronto downtown

Ondanks dat we geen “stadsmensen” zijn, moeten we toch bekennen dat Toronto een mooie stad is.

Rond 10 uur vanochtend reden we downtown. De drukte op de weg viel in eerste instantie mee, maar hoe dichter we bij het centrum kwamen werd het natuurlijk weer druk op de weg. Tot onze verbazing vonden we al snel een parkeerplaats waar we de auto voor CAD 16,00 (= ca. € 11,00) tot 18.00 uur konden laten staan.

Het was de bedoeling om een aantal bezienswaardigheden in Toronto te bezoeken zoals:

- CN Tower - Financial District - Nathan Philips Square - Old City Hall-Toronto Eaton Centre - City Hall

De CN Tower is het bekendste symbool van Toronto. De 553 meter hoge toren is het hoogste vrijstaande bouwwerk ter wereld. De toren heeft 2 uitzichtplatforms: de Skypod op 346 meter hoogte en de Space Deck op 447 meter hoogte. De Skypod heeft een glazen vloer, waardoor je 350 meter recht naar beneden kunt kijken.

Het Financial District rond Bay Street in Toronto heeft de grootste concentratie aan wolkenkrabbers van heel Canada.

Het Nathan Philips Square is het plein voor de Toronto City Hall. Voor de inwoners van Toronto is dit een ontmoetingsplaats.

De Old City Hall (het voormalige stadhuis van Toronto) is een prachtig gebouw waar men 10 jaar lang aan gebouwd heeft. Het monumentale gebouw, dat iets weg heeft van een kasteel, had tien keer zo veel gekost als het geraamde bedrag.

Het Toronto Eaton Centre is het grootste overdekte winkelcentrum in het oosten van Canada. Met meer dan 1 miljoen bezoekers per week is het een topattractie in het centrum van Toronto. Het gebouw telt meer dan 300 winkels, verspreid over meerdere verdiepingen, en heeft een groot glazen dak. Een blikvanger is een kunstwerk van Michael Snow. Een groep Canadese Ganzen, gemaakt uit glasvezel lijkt door het gebouw te vliegen.

De Toronto City Hall is een van de meest prominente symbolen van de stad. Het gebouw was klaar in 1964, maar straalt nu nog steeds moderniteit uit. Twee ongelijke torens van beton en glas buigen zich rond een centraal cirkelvormig gebouw, waar de gemeenteraad vergadert.

Natuurlijk zijn er nog veel meer bezienswaardigheden in Toronto, maar je kunt niet alles in 1 dag. Het was vandaag weer, net zoals gisteren, een warme dag (28 ?C). Om 17.00 uur zijn we moe gelopen en gaan we weer richting hotel.

Morgen vliegen we naar Abbotsford, waar we de camper gaan ophalen. We weten niet of we morgen internet  hebben. Zodra dit wel het geval is, laten we weer van ons horen.

Manon

Wat leuk dat de stad voor deze 'dorpsmensen' toch bevallen is... haha. Hopelijk hebben jullie een goede vlucht en kunnen jullie snel genieten van jullie reis met de camper!

Gr. Manon