connyenjean-canada2017.reismee.nl

Toronto downtown

Ondanks dat we geen “stadsmensen” zijn, moeten we toch bekennen dat Toronto een mooie stad is.

Rond 10 uur vanochtend reden we downtown. De drukte op de weg viel in eerste instantie mee, maar hoe dichter we bij het centrum kwamen werd het natuurlijk weer druk op de weg. Tot onze verbazing vonden we al snel een parkeerplaats waar we de auto voor CAD 16,00 (= ca. € 11,00) tot 18.00 uur konden laten staan.

Het was de bedoeling om een aantal bezienswaardigheden in Toronto te bezoeken zoals:

- CN Tower - Financial District - Nathan Philips Square - Old City Hall-Toronto Eaton Centre - City Hall

De CN Tower is het bekendste symbool van Toronto. De 553 meter hoge toren is het hoogste vrijstaande bouwwerk ter wereld. De toren heeft 2 uitzichtplatforms: de Skypod op 346 meter hoogte en de Space Deck op 447 meter hoogte. De Skypod heeft een glazen vloer, waardoor je 350 meter recht naar beneden kunt kijken.

Het Financial District rond Bay Street in Toronto heeft de grootste concentratie aan wolkenkrabbers van heel Canada.

Het Nathan Philips Square is het plein voor de Toronto City Hall. Voor de inwoners van Toronto is dit een ontmoetingsplaats.

De Old City Hall (het voormalige stadhuis van Toronto) is een prachtig gebouw waar men 10 jaar lang aan gebouwd heeft. Het monumentale gebouw, dat iets weg heeft van een kasteel, had tien keer zo veel gekost als het geraamde bedrag.

Het Toronto Eaton Centre is het grootste overdekte winkelcentrum in het oosten van Canada. Met meer dan 1 miljoen bezoekers per week is het een topattractie in het centrum van Toronto. Het gebouw telt meer dan 300 winkels, verspreid over meerdere verdiepingen, en heeft een groot glazen dak. Een blikvanger is een kunstwerk van Michael Snow. Een groep Canadese Ganzen, gemaakt uit glasvezel lijkt door het gebouw te vliegen.

De Toronto City Hall is een van de meest prominente symbolen van de stad. Het gebouw was klaar in 1964, maar straalt nu nog steeds moderniteit uit. Twee ongelijke torens van beton en glas buigen zich rond een centraal cirkelvormig gebouw, waar de gemeenteraad vergadert.

Natuurlijk zijn er nog veel meer bezienswaardigheden in Toronto, maar je kunt niet alles in 1 dag. Het was vandaag weer, net zoals gisteren, een warme dag (28 ?C). Om 17.00 uur zijn we moe gelopen en gaan we weer richting hotel.

Morgen vliegen we naar Abbotsford, waar we de camper gaan ophalen. We weten niet of we morgen internet  hebben. Zodra dit wel het geval is, laten we weer van ons horen.

Niagara Falls

Vandaag gaan we naar de Niagara Falls. Het is een route van ca. 120 km vanaf ons hotel, die voornamelijk bestaat uit het volgen van de Queen Elisabeth Hyway oftewel Queens Way (afk. QEW). Ondanks dat we vroeg vertrekken is het al behoorlijk druk op de weg. Na ca. 1,5 uur arriveren we bij de watervallen.

De Niagara Falls is de benaming van drie watervallen langs de grens tussen de Canadese provincie Ontario en de Amerikaanse staat New York. De watervallen in de Niagara-rivier vormen een indrukwekkend watergeweld en worden tot de zeven natuurlijke wereldwonderen gerekend. Ongeveer 90% van het water stort via de hoefijzervormige Horseshoe Falls naar beneden. Aan zowel de Canadese als Amerikaanse zijde ligt een stad met de naam Niagara Falls. Een brug verbindt beide zijden met elkaar.

Het is zeker de moeite waard om de watervallen te bezichtigen. Jammer dat het zo touristisch is. Aanvankelijk waren we van plan om met de boot naar de watervallen te varen, maar dit lijkt ons niet zo spectaculair. Er hangt zo’n nevel van mist dat je ook geen foto kunt maken zonder dat de camera nat wordt. In plaats daarvan gaan we naar de top (160 meter) van de Skylon Tower. Van hieruit heb je een mooi uitzicht en worden natuurlijk de nodige foto’s genomen.

Rond 16.30 uur zijn we blij dat we weer in het hotel zijn. We zijn het wederom eens met elkaar. We zijn geen “stadsmensen”. Gelukkig nog maar 1 dag in Toronto en dan kunnen we de camper ophalen.

Schiphol - Toronto

Rond 6.00 uur weer wakker. Even lekker douchen en dan op ons gemak ontbijten. We hoeven pas om 8.30 uur de shuttle te nemen naar Schiphol.

Het ontbijt is heerlijk en uitgebreid. Zelfs om 7.00 uur is het al behoorlijk druk. Na het ontbijt worden de spullen weer in het koffer gedaan en checken we uit. We zijn blij dat we de shuttle gereserveerd hebben, want er staan behoorlijk wat mensen te wachten en er kunnen maar 16 personen mee.

Op Schiphol loopt alles vlotjes. Nadat we door alle controles heen zijn, gaan we naar de gate om daar ca. 1,5 uur te wachten voordat we kunnen “boarden”.

De vlucht duurt (voor ons gevoel) lang. Om ons heen zitten mensen die dezelfde reis geboekt hebben. We zullen hen de eerste dagen geregeld tegenkomen in Toronto. De koppels waar we een gesprek mee hebben, gaan allemaal met de camper de route maken die wij in 2013 hebben genomen.

In Toronto loopt het niet zo snel. We moeten lang wachten op de koffers. Als we bij AVIS de auto willen ophalen, moet deze nog van een andere locatie worden opgehaald. En tot slot is onze reservering (en ook van meerdere medereizigers) niet bekend in het Comfort Inn Hotel. Het duurt dus wederom even, maar dan wordt er toch een kamer geregeld. Rond 17.00 uur (plaatselijke tijd; dus 23.00 uur Nederlandse tijd) zijn we op onze hotelkamer.

Het hotel heeft gelukkig een restaurant, dus we hoeven niet meer te gaan zoeken. Bij het avondeten treffen we een echtpaar uit Beek. Zij attenderen ons erop dat we bij de camperverhuurder vooraf kunnen inchecken. We kunnen dan zien welke camper voor ons gereserveerd is. We hebben geluk! Ook deze reis gaan we met een X-large exemplaar. Dit betekent een aparte slaapkamer, aparte douche en apart toilet. Met andere woorden: WEER een APPARTEMENT op wielen.

Om 20.30 uur liggen we in bed. In Nederland is het nu dus 2.30 uur. We zijn dus bijna de klok rond wakker. Tijd om te gaan slapen.

Graetheide - Schiphol

Vandaag begint onze reis naar Canada. We zijn al vroeg in de weer om de laatste spullen in te pakken. Manon brengt ons vandaag naar het Hyatt Place Airport Hotel.

Rond 12.00 uur vertrekken we op de Graathei. Als we richting Eindhoven rijden, blijkt dat een stuk van de autoweg (voor Eindhoven) afgesloten is. We moeten dus omrijden, maar dat is vandaag geen probleem. Bij Zaltbommel stoppen we even om een heerlijk vers broodje te nuttigen.

We vervolgen onze weg. Inmiddels is het weer van “een heerlijk zonnetje” in het zuiden, omgeslagen in “bewolkt en regenbuien” in het westen. Ook dit kan de pret niet drukken.

Aangekomen in het Hyatt Place Airport Hotel krijgen we een kamer op de 8e verdieping met een uitzicht over de luchthaven. We droppen onze bagage en gaan samen met Manon naar het centrum van Amsterdam om tapas te eten bij La Cubanita Amsterdam.

Na een heerlijk etentje gaan we terug naar het hotel. Rond 21.00 uur nemen we afscheid van Manon. Morgen wordt een vermoeiende dag, dus nu nog even relaxen en dan slapen.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!